
MARKEDSPOTENSIALET FOR MILJØVENNLIG TRANSPORT
FREMTIDENS TRANSPORTUTFOPRDRINGER KAN IKKE LØSES
MED GÅRSDAGENS TRANSPORTLØSNINGER
Det er usikkert hvordan nye reisemønstre, nye mobilitetsformer og nye krav til komfort betyr for utviklingen av kollektivtransporten.
STRATMOD er et verktøy som kan belyse konsekvenser av ulike scenarier for framtidas transportutfordringer:
-
Hva koster transportveksten?
-
Mer miljøvennlig arealplanlegging?
-
Helhetlig mobilitetsplanlegging?
-
Effektivisering av linjenettet?
​
​
​​​​


​
Nullvekstmålet kan samfunnet for 13 mrd kr årlig
Når byene vokser vil det øke behovet for mer areal til bil, kollektivtransport, gange eller sykkel. Bilen tar mest plass og koster mest i form av nye veginvesteringer. I neste NTP periode vil de 9 største byene kunne spare rundt 13 mrd kr årlig, hvor det meste skyldes redusert arealbehov
​
​
​


Nye mobilitetsformer kan gjøre kollektivtransporten bedre
Markedspotensialet for nye delt mobilitet avhenger av konkurranseflater mot annen transport og hvor og hvor stor del av befolkningen som kan tenke seg å benytte de ulike mobilitetsformene. For å kunne nå nullvekstmålet i de største byene vil nye mobilitetsformer være et viktig supplement som kan gjøre det enklere for kollektivtransporten å effektivisere tilbudet.
Og utenfor de største byene kan ny delt mobilitet være det mest kostnadseffektive alternative på strekninger med lavt trafikkgrunnlag.
Effektivisering av linjenettet kan gi 12 prosent flere reisende uten økte tilskudd
Denne modulen beregner reisemiddelfordeling og tilskuddsnivå fordelt på ulike deler av byregionen, her Stockholm. Den kan belyse endringer i antall kollektivturer, tilskuddsbehov avhengig av endrede rammebetingelser og endringer i kollektivtilbudet


