top of page
4 lines.png

MARKEDSPOTENSIALET FOR MILJØVENNLIG TRANSPORT

DALL·E 2025-09-16 13.44.57 - An illustration of a strategic model for sustainable urban tr

FREMTIDENS TRANSPORTUTFOPRDRINGER KAN IKKE LØSES

MED GÅRSDAGENS TRANSPORTLØSNINGER

 

Det er usikkert hvordan nye reisemønstre, nye mobilitetsformer og nye krav til komfort betyr for utviklingen av kollektivtransporten.

 

STRATMOD er et verktøy som kan belyse konsekvenser av ulike scenarier for framtidas transportutfordringer: 

  1. Hva koster transportveksten?

  2. Mer miljøvennlig arealplanlegging?

  3. Helhetlig mobilitetsplanlegging?

  4. Effektivisering av linjenettet? 

​

​

​​​​

DALL·E 2025-09-16 13.38.27 - A photorealistic image of a seamless transition between an el
KOSTNADSEFFEKTIV KOLLEKTIVTRANSPORT.png

​

Nullvekstmålet kan samfunnet for 13 mrd kr årlig

Når byene vokser vil det øke behovet for mer areal til bil, kollektivtransport, gange eller sykkel. Bilen tar mest plass og koster mest i form av nye veginvesteringer. I neste NTP periode vil de 9 største byene kunne spare rundt 13 mrd kr årlig, hvor det meste skyldes redusert arealbehov

           

​

​

​

Målrettet arealplanlegging gjør kollektivtransporten billigere

Markedspotensialet for miljøvennlig transport avhenger av at det bygger boliger og arbeidsplasser der hvor konkurransen mot bilen er størst.

​

ChatGPT Image 16. sep. 2025, 13_42_18.png
DALL·E 2025-09-16 13.45.28 - A photorealistic image depicting innovative mobility solution
DALL·E 2025-09-16 13.44.50 - A photorealistic image depicting innovative mobility solution

Nye mobilitetsformer kan gjøre kollektivtransporten bedre

Markedspotensialet for nye delt mobilitet avhenger av konkurranseflater mot annen transport og hvor  og hvor stor del av befolkningen som kan tenke seg å benytte de ulike mobilitetsformene. For å kunne nå nullvekstmålet i de største byene vil nye mobilitetsformer være et viktig supplement som kan gjøre det enklere for kollektivtransporten å effektivisere tilbudet.

Og utenfor de største byene kan ny delt mobilitet være det mest kostnadseffektive alternative på strekninger med lavt trafikkgrunnlag. 

Effektivisering av linjenettet kan gi 12 prosent flere reisende uten økte tilskudd

Denne modulen beregner reisemiddelfordeling og tilskuddsnivå fordelt på ulike deler av byregionen, her Stockholm. Den kan belyse endringer i antall kollektivturer, tilskuddsbehov avhengig av endrede rammebetingelser og endringer i kollektivtilbudet

DALL·E 2025-09-16 13.45.34 - A photorealistic image depicting innovative mobility solution
bottom of page