STRATMOD ANALYTICS Metode og kalibrering av modellen for Stockholm
- norheim1
- 5. mai
- 2 min lesing
Oppdatert: 18. juni

Stratmod analytics er en strategisk modell for å kunne analysere markedspotensialet for miljøvennlig transport i byområder. Det er en modell som bygger på de tradisjonelle transportmodellene, og som vil være nye del-moduler for problemstillinger som transportmodellene ikke fanger opp.
Det gjelder i første rekke:
Inkludering av nye kvalitative faktorer som ikke er med i modellberegningene, som for eksempel trengsel og forsinkelser for kollektivtransporten
Nye mobilitetsformer, som for eksempel elsparkesykkel, bysykkel, delebil, samkjøring og bildeling
Fordelingsvirkninger, ved å analysere effekter for ulike grupper av trafikanter
Økonomiske konsekvenser for kollektivtransporten og ringvirkninger av endrede rammebetingelser og effektivisering av linjenettet eller takstene.
Arealplanlegging, ved å beregne etterspørselseffekter av lokalisering av boliger eller arbeidsplasser
Nye mobilitetsformer: I Stratmod er det mulig å legge inn nye mobilitetsformer som et alternativ til tradisjonelle transportmidler. I eksempelet under har vi sett på markedspotensialet for privat eller offentlig samkjøring. Privat samkjøring må vente på ledig bil, men er "gratis" mens offentlig samkjøring er en ny og mer effektiv form for bestillingstransport med kort ventetid.
Kostnader ved trafikkveksten: I Stratmod er det mulig å beregne normerte kostnader og inntekter av ulike strategier og utviklingstrekk. I dette eksempelet har vi sett på konsekvensene av 7 prosent befolkningsvekst i Stockholm frem til 2040.
Målrettet arealplanlegging: Ut fra miljøperspektiv bør boliger lokaliseres der hvor markedspotensialet for kollektivtransport er størst for reiser FRA dette området. Og arbeidsplasser og næringsaktivitet bør lokaliseres der hvor potensialet er størst for reiser TIL et område.
Kjennetegn ved kollektivtilbudet: I Stratmod er det mulig å hente ut sentrale kjennetegn ved kollektivtilbudet, ut fra konkurranseflater mot bil, reisemiddelfordeling og de totale generelle reisekostnadene med kollektivtransport og bil. I modellen med 200 soner gir dette data for totalt 40.000 reiserelasjoner og detaljert informasjon om reiser på ulike strekninger.



Kommentarer