top of page

Hvor er det viktig å byggge boliger og arbeidsplasser for å få best miljøeffekt

  • norheim1
  • 5. mai
  • 1 min lesing

Oppdatert: for 2 døgn siden




Markedspotensialmodellen er et verktøy som kan analysere potensialet for kollektivtransporten med utgangspunkt i konkurranseflatene mellom bil og kollektivtransport. Det er en strategisk modell som kan belyse forskjeller i konkurranseflater og markedspotensial avhengig av rammebetingelser for bil og kollektivtransport. Under ser vi markedspotensialet for kollektivtransporten i Trondheim for de som må betale for parkering. 25 prosent av disse turene er mer gunstig med kollektivtransport, mens det fremdeles er ca halvparten av turene hvor bilen er mer enn dobbelt å bra som å reise kollektivt.


Hvis vi ser på andel turer hvor kollektivtransporten kan ha et potensiale, så er det ca 30 prosent av bilturene i Trondheim når de må betale for parkering, og rundt 10 prosent i Tønsberg og Bodø. Denne rapporten er utarbeidet innenfor prosjektet Into-Zero og viser hvordan modellen kan brukes i arealplanlegging. Det er gunstig å bygge boliger der hvor konkurranseflatene er best for reiser FRA et område, og bygge arbeidsplasser, servicetilbud mm i områder hvor konkurranseflatene er best TIL et område. Modellen tar utgangspunkt data fra RTM, i tillegg til at det kan legges til flere kvalitative data, som for eksempel trengsel og forsinkelser.




Comments


bottom of page