top of page

Mulige samarbeidskontrakter for kollektivtransporten i Hordaland

  • norheim1
  • 23. mai
  • 1 min lesing

Oppdatert: 24. mai



Rapport: UA-Rapport 45/2013

Forfattere: Bård Norheim Miriam Søgnen Haugsbø Torbjörn Eriksson Arnstein Øvrum Didier van de Velde (inno-V) og David Eerdmans (inno-V)

Prosjektleder: Bård Norheim

 

Hovedfunn

Det er flere grunner til at det bør utvikles samarbeidskontrakter i Hordaland:

  1. Kollektivmarkedet er komplisert, både med et stort integrert kollektivnett i Bergensområdet, og ved små skreddersydde transportløsninger i distriktene. Begge deler krever god lokalkunnskap om hvilke tiltak som kan gjøre kollektivtilbudet bedre og mer effektivt, og hvor det er viktig å stimulere operatørene til å komme med gode forslag.

  2. Det er mange rammebetingelser for kollektivtransporten som vil påvirke mulighetene for å nå målsettingene i Kollektivstrategien, både når det gjelder arealplanlegging, kollektivprioritering, parkeringspolitikk og kostnader for bruk av bil. Samarbeids- kontraktene bør i størst mulig grad også ta hensyn til disse forholdene når kollektivtilbudet skal utvikles og ev insentiver utbetales.

  3. Skyss har et overordnet ansvar for å utvikle kollektivtilbudet og sikre at så mange som mulig har muligheter for klare seg uten bil. Det betyr at Skyss må ta et hovedansvar for å utvikle et helhetlig kollektivtilbud, og definere rammer for hvilke frihetsgrader som kan ligge innenfor en ev samarbeidskontrakt.

  4. Det tar tid å utvikle kollektivtilbudet, både når det gjelder planlegging og utvikling, og når det gjelder tregheten i trafikantenes tilpasning til nye rutetilbud. Samtidig kan rammebetingelsene bli endret i perioden. Det er derfor viktig å ha en dynamisk kontrakt hvor rutetilbudet lett kan endres underveis i kontraktsperioden.

  5. Det må etableres stabile og langsiktige finansieringsmodeller for disse kontraktene som sikrer tilstrekkelige økonomiske rammer for å videreutvikle tilbudet og møte den forventede befolkningsutviklingen.

 

 

Metode

Rapporten er basert på følgende datamateriale:

  1. Intervjuer med de fleste operatørene som har kontrakt med Skyss i Hordaland i dag

  2. Gjennomgang internasjonale erfaringer med insentivkontrakter

  3. Analyser av passasjerutviklingen over tid

  4. Analyser av trafikantens opplevde kvalitet med tilbudet



Comments


bottom of page