Mulige samarbeidskontrakter for kollektivtransporten i Hordaland
- norheim1
- 23. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 24. mai

Rapport: UA-Rapport 45/2013
Forfattere: Bård Norheim Miriam Søgnen Haugsbø Torbjörn Eriksson Arnstein Øvrum Didier van de Velde (inno-V) og David Eerdmans (inno-V)
Prosjektleder: Bård Norheim
Hovedfunn
Det er flere grunner til at det bør utvikles samarbeidskontrakter i Hordaland:
Kollektivmarkedet er komplisert, både med et stort integrert kollektivnett i Bergensområdet, og ved små skreddersydde transportløsninger i distriktene. Begge deler krever god lokalkunnskap om hvilke tiltak som kan gjøre kollektivtilbudet bedre og mer effektivt, og hvor det er viktig å stimulere operatørene til å komme med gode forslag.
Det er mange rammebetingelser for kollektivtransporten som vil påvirke mulighetene for å nå målsettingene i Kollektivstrategien, både når det gjelder arealplanlegging, kollektivprioritering, parkeringspolitikk og kostnader for bruk av bil. Samarbeids- kontraktene bør i størst mulig grad også ta hensyn til disse forholdene når kollektivtilbudet skal utvikles og ev insentiver utbetales.
Skyss har et overordnet ansvar for å utvikle kollektivtilbudet og sikre at så mange som mulig har muligheter for klare seg uten bil. Det betyr at Skyss må ta et hovedansvar for å utvikle et helhetlig kollektivtilbud, og definere rammer for hvilke frihetsgrader som kan ligge innenfor en ev samarbeidskontrakt.
Det tar tid å utvikle kollektivtilbudet, både når det gjelder planlegging og utvikling, og når det gjelder tregheten i trafikantenes tilpasning til nye rutetilbud. Samtidig kan rammebetingelsene bli endret i perioden. Det er derfor viktig å ha en dynamisk kontrakt hvor rutetilbudet lett kan endres underveis i kontraktsperioden.
Det må etableres stabile og langsiktige finansieringsmodeller for disse kontraktene som sikrer tilstrekkelige økonomiske rammer for å videreutvikle tilbudet og møte den forventede befolkningsutviklingen.
Metode
Rapporten er basert på følgende datamateriale:
Intervjuer med de fleste operatørene som har kontrakt med Skyss i Hordaland i dag
Gjennomgang internasjonale erfaringer med insentivkontrakter
Analyser av passasjerutviklingen over tid
Analyser av trafikantens opplevde kvalitet med tilbudet
Comments