top of page

Markedet for høyhastighetstog i Norge- Analyse av flypassasjerenes preferanser

  • norheim1
  • 26. mai
  • 1 min lesing

Rapport: UA-rapport 12/2009

Forfattere: Katrine Kjørstad og Bård Norheim

Prosjektleder: Bård Norheim


Jernbaneverket fikk i 2006 og 2007 - etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet - utarbeidet en studie av hvilket potensial som kan ligge i høyhastighetstog i Norge. Analysene fokuserte på strekningene Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Kristiansand- Stavanger. Som en oppfølging av dette arbeidet har Jernbaneverket engasjert Urbanet Analyse til å gjennomføre supplerende markedsanalyser. Dette arbeidet er sammensatt av to hoveddeler:

  1. Den første analysen er basert på modellverktøyet NTM5 som ser på avveiningen mellom kort reisetid mellom endepunktene og antall stopp underveis. Denne analysen er rapportert i Urbanet Analyse rapport 9/2008.

  2. Den andre analysen ser på passasjerenes preferanser for høyhastighetstog, både når det gjelder verdsetting av kortere reisetid og preferanse for et tog med høyere standard. Analysen er basert på en spørreundersøkelse blant reisende med fly. Det gir grunnlag for å studere preferanser og reiseadferd mer detaljert, og vurdere effekter som i utgangspunktet ikke håndteres i NTM5.


NTM5 kan analysere mer detaljerte reisestrømmer og effekter av ulike rammebetingelser som kan påvirke reisestrømmer og etterspørsel etter togreiser på ulike strekninger. Samtidig er modellen basert på etterspørselsparametre for ”dagens togtilbud” og ikke et helt nytt togkonsept. Markedsundersøkelsen vil derimot kunne gi svar på trafikantenes preferanser for høyhastighetstog og om dette vil påvirke markedsgrunnlaget på disse strekningene.





Comments


bottom of page