Kollektivtransport, vegutbygging eller kaos?
- norheim1
- 18. sep.
- 1 min lesing
På oppdrag fra KS har Urbanet Analyse utarbeidet en rapport som så på konsekvensene av ulike scenarier for trafikkvekst i de 9 største byområdene i Norge, en bilbasert vekst, nullvekst i biltrafikken og trend som er de prognosene som lå til grunn for trafikkveksten i 2010. Denne rapporten viste at kollektivtransporten kunne spare i størrelsesorden rundt 150 mrd kr i reduserte veginvesteringer hvis byene klarte å nå nullvekst i biltrafikken. Og det var på det tidspunktet liten forskjell i en bilbasert vekst og trendutvikling, noe som betyr at biltrafikken var forventet å ta det meste av trafikkveksten framover. Hvis det ikke ble bygd flere veier eller satset på økt kollektivtransport viste denne rapporten at en bilist som reiser daglig fra Asker til Oslo sentrum vil i løpet av et år stå 3 døgn ekstra i kø, etter 20 år med trafikkvekst.



Kommentarer