Ringvirkninger av arealplanlegging - for en mer bærekraftig bytransport?
- norheim1
- 23. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 24. mai

Rapport: UA-Rapport 51/2014
Forfattere: Bård Norheim, Hilde Solli og Miriam Søgnen Haugsbø
Prosjektleder: Bård Norheim
Hovedfunn:
Urbanet Analyse har på oppdrag for Program for storbyrettet forskning har fått i oppgave å analysere muligheter og utfordringer når det gjelder mer samordnet areal- og transport- planlegging i norske storbyer framover. Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan transportløsninger bedre kan integreres i arealplanleggingen i byområdene framover.
Hovedfunn
En helhetlig virkemiddelpakke reduserer kostnadene for å nå nullvekstmålet.
Miljøvennlig transport kan fordobles ved en mer restriktiv parkerings- politikk.
Perifer lokalisering gir økte kostnader og vekst i biltrafikken
Økt fortetting og nytt rutetilbud kan gi 20 prosent ekstra vekst i kollektiv- transporten.
Bedre framkommelighet kan gi mer og bedre kollektivtransport for samme prisen.
Etablering av større statlige arbeids- plasser bør ta utgangspunkt i trafikkgrunnlag for et miljøvennlig og konkurransedyktig tilbud.
For å bygge bane istedenfor buss må vi ha et tilstrekkelig trafikkgrunnlag. Et nøkkeltallet
Gange og sykkel på korte reiser avhenger av rammebetingelser for bil og takster for kollektivtransporten.
El-sykkelen øker influensområdet for sykkel med cirka 50 prosent.
Influensområdet rundt stasjoner og holdeplasser avhenger av egenskapene ved kollektivtilbudet.
Metode
Bruker UA-modellen, med en kombinasjon av RTM-data og konkurranseflater mellom bil og miljøvennlige transportformer
Comentários