top of page

Ringvirkninger av arealplanlegging - for en mer bærekraftig bytransport?

  • norheim1
  • 23. mai
  • 1 min lesing

Oppdatert: 24. mai



Rapport: UA-Rapport 51/2014

Forfattere: Bård Norheim, Hilde Solli og Miriam Søgnen Haugsbø

Prosjektleder: Bård Norheim

 

Hovedfunn:

Urbanet Analyse har på oppdrag for Program for storbyrettet forskning har fått i oppgave å analysere muligheter og utfordringer når det gjelder mer samordnet areal- og transport- planlegging i norske storbyer framover. Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan transportløsninger bedre kan integreres i arealplanleggingen i byområdene framover.

 

Hovedfunn

  1. En helhetlig virkemiddelpakke reduserer kostnadene for å nå nullvekstmålet.

  2. Miljøvennlig transport kan fordobles ved en mer restriktiv parkerings- politikk.

  3. Perifer lokalisering gir økte kostnader og vekst i biltrafikken

  4. Økt fortetting og nytt rutetilbud kan gi 20 prosent ekstra vekst i kollektiv- transporten.

  5. Bedre framkommelighet kan gi mer og bedre kollektivtransport for samme prisen.

  6. Etablering av større statlige arbeids- plasser bør ta utgangspunkt i trafikkgrunnlag for et miljøvennlig og konkurransedyktig tilbud.

  7. For å bygge bane istedenfor buss må vi ha et tilstrekkelig trafikkgrunnlag. Et nøkkeltallet

  8. Gange og sykkel på korte reiser avhenger av rammebetingelser for bil og takster for kollektivtransporten.

  9. El-sykkelen øker influensområdet for sykkel med cirka 50 prosent.

  10. Influensområdet rundt stasjoner og holdeplasser avhenger av egenskapene ved kollektivtilbudet.

 

 

Metode

Bruker UA-modellen, med en kombinasjon av RTM-data og konkurranseflater mellom bil og miljøvennlige transportformer

 



Comentários


bottom of page