Organisering av innkjøp av kollektivtransport i Telemark
- norheim1
- 23. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 24. mai

Rapport: UA-Rapport 66/2014
Forfattere: Miriam Søgnen Haugsbø, Torbjørn Eriksson og Bård Norheim
Prosjektleder: Bård Norheim
Urbanet Analyse har hatt i oppdrag fra Vest-Telemark rådet å utrede alternative organisasjonsmodeller og kontraktsformer for kollektivtransporten i Telemark, og så skissere hvilke følger dette får for lokalt næringsliv.
Behov for å utvikle klarere målstyringssystem for kollektivtransporten i fylket
Det er et klart behov for et klarere målstyringssystem for kollektivtransporten i fylket. Dette støttes også av rapportene fra TØI og Analyse&Strategi (Olsen m.fl. 2012; Unander m.fl. 2013). Følgende fire momenter er bærebjelker i et nytt og klarere styringssystem for kollektivtransporten i Telemark:
· Resultatkontrakter mellom fylket og bestillerorganet
· Samarbeidskontrakter mellom bestillerorganet og operatørene
· Fylkeskommunen må definere krav til basistilbud og resultatmål
· Hvem som skal administrere kontraktene kan konkurranseutsettes
De fire punktene ovenfor er et bra utgangspunkt for å utvikle kollektivtransporten på en effektiv og smidig måte.
TFK må definere kollektivtrafikkens rolle, og gi klare retningslinjer for hvordan kollektivtrafikken skal kunne bidra til å oppnå de fire overgripende samfunnsmålene som er formulert:
· Et helhetlig kollektivtransportsystem for alle
· Miljøvennlig transportsystem
· Et effektivt kollektivtransportsystem
· Bidra til regional utvikling
Metode
Notatet er basert på følgende datamateriale:
To rapporter; skrevet at TØI og Analyse&Strategi, som tar for seg det samme tema
Intervjuer med representanter fra VKT, samferdselsutvalget, samferdselsavdelingen og operatørene som kjører på kontrakt i distriktet i Telemark,
Gjennomgang internasjonale erfaringer med ulike typer kontrakter og organisasjonsmodeller
Tilgjengelig data for å belysekostnadsutviklingen innenfor kollektivtransporten i
Norge og Sverige
Comments