top of page

Organisering av innkjøp av kollektivtransport i Telemark

  • norheim1
  • 23. mai
  • 1 min lesing

Oppdatert: 24. mai



Rapport: UA-Rapport 66/2014

Forfattere: Miriam Søgnen Haugsbø, Torbjørn Eriksson og Bård Norheim

Prosjektleder: Bård Norheim

 

Urbanet Analyse har hatt i oppdrag fra Vest-Telemark rådet å utrede alternative organisasjonsmodeller og kontraktsformer for kollektivtransporten i Telemark, og så skissere hvilke følger dette får for lokalt næringsliv.

 

Behov for å utvikle klarere målstyringssystem for kollektivtransporten i fylket

Det er et klart behov for et klarere målstyringssystem for kollektivtransporten i fylket. Dette støttes også av rapportene fra TØI og Analyse&Strategi (Olsen m.fl. 2012; Unander m.fl. 2013). Følgende fire momenter er bærebjelker i et nytt og klarere styringssystem for kollektivtransporten i Telemark:

·         Resultatkontrakter mellom fylket og bestillerorganet

·         Samarbeidskontrakter mellom bestillerorganet og operatørene

·         Fylkeskommunen må definere krav til basistilbud og resultatmål

·         Hvem som skal administrere kontraktene kan konkurranseutsettes

De fire punktene ovenfor er et bra utgangspunkt for å utvikle kollektivtransporten på en effektiv og smidig måte. 


TFK må definere kollektivtrafikkens rolle, og gi klare retningslinjer for hvordan kollektivtrafikken skal kunne bidra til å oppnå de fire overgripende samfunnsmålene som er formulert:

·         Et helhetlig kollektivtransportsystem for alle

·         Miljøvennlig transportsystem

·         Et effektivt kollektivtransportsystem

·         Bidra til regional utvikling

 

Metode

Notatet er basert på følgende datamateriale:

  • To rapporter; skrevet at TØI og Analyse&Strategi, som tar for seg det samme tema

  • Intervjuer med representanter fra VKT, samferdselsutvalget, samferdselsavdelingen og operatørene som kjører på kontrakt i distriktet i Telemark,

  • Gjennomgang internasjonale erfaringer med ulike typer kontrakter og organisasjonsmodeller

  • Tilgjengelig data for å belysekostnadsutviklingen innenfor kollektivtransporten i 

    Norge og Sverige



Comments


bottom of page