top of page

Næringslivet bør «sponse» kollektivtransporten!

  • norheim1
  • 16. mai
  • 2 min lesing



Fremskrittspartiet i Oslo har foreslått at næringslivet bør bli med å betale for Fornebubanen. Det er en god ide! Men forslaget om at de skal kjøpe reklame i form av navnet på stasjonene er et dårlig forslag. Navnet på stasjonene må gi informasjon om hvor trafikantene skal reise, for å gjøre det enklest mulig å reise kollektivt i byen. Da kan ikke navnet overlates til tilfeldige selskap som har penger til reklame.


Egentlig burde det være en selvfølge at både næringsliv og beboere i et område som får nytte av Fornebubanen bidrar med finansieringen. I Oslo er Fornebubanen finansiert som et spleiselag mellom staten, lokale myndigheter og trafikantene, mens de som i første rekke høster gevinsten av denne investeringen bor eller arbeider i området. Når Fornebubanen er ferdig vil både verdien på boliger og næringseiendom øke fordi tilgjengeligheten øker.


I andre byområder, for eksempel Ørestadregionen i København og Hamburg havn vil verdistigningen på eiendom i områdene være med på å finansiere infrastrukturen. I andre områder er det lagt på en målrettet eiendomsskatt for områder som har spesiell nytte av et nytt prosjekt, for eksempel i London og Paris.




Dette prinsippet kan også benyttes på viktige samferdselsprosjekter, for eksempel Manglerud-tunellen og Røa tunellen. Disse tunellene kan bedre bomiljøet og verdien på boligene i området. Hvis boligverdiene økte med 10 prosent som følge av disse tunellene vil det grovt sett tilsvare i størrelsesorden 4 mrd kr for beboere på Røa og 3 mrd kr for beboere på Abildsø og Manglerud.


Bare halvparten av denne verdistigningen ville gitt et betydelig bidrag til disse prosjektene og vært en vinn-vinn situasjon for beboere i området og for prioritering av prosjekter i Oslopakke 3. Hvis både beboere og næringslivet i nærheten av de store prosjektene bidrar med finansiering kan flere gode prosjekter realiseres uten at «hele Oslo» er med på finansieringen!





Comments


bottom of page