Markedspotensialmodell for Østgøtatrafiken
- Bård
- 15. juli 2024
- 1 min lesing
Oppdatert: 22. juli 2024
Selv om kollektivtransporten i gjennomsnitt leverer et bra tilbud, kan dette skjule store forskjeller mellom trafikantgrupper og på ulike strekninger. Og det har stor betrydning for hva slags tiltak som vil være mest effektive!
I samarbeid med ELF AB og M4Traffic har vi har vi laget en Markedspotensialmodell for kollektivtransportmyndighetene i Østergøtaland. Modellen ser på konkurranseflatene mellom bil og kollektivtransport, og beregner etterspørselseffekter av ulike strategier for å få flere reisende med kollektivtransporten. Miljøgevinsten er størst der hvor bil og kollektivtransport er «omtrent like bra», og fordelingen av de ulike (generaliserte) reisekostnadene sier noe om hvilke tiltak som har best effekt for å få til en overgang mellom bil og kollektivtransport.
Ppt-presentasjon:
Comments