Koronapandemiens påvirkning på togreiser og muligheter for å spre trafikken utenfor rushperioden
- norheim1
- 16. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 26. mai
UA-rapport 162/2021
Forfattere: Kristine Wika Haraldsen, Bård Norheim og Katrine Kjørstad
På oppdrag fra Jernbanedirektoratet har Urbanet Analyse undersøkt endringer i reisevaner og preferanser for togtrafikanter på deler av Østlandet som følge av
koronapandemien. Markedsundersøkelsen ble gjennomført høsten 2021 da
det ikke var smitteverntiltak eller restriksjoner på bruk av kollektivtransport.
Basert på resultatene fra undersøkelsen forventer vi en langsiktig nedgang i
togreiser i analyseområdet på 14-24 prosent. De viktigste årsakene er økt
bruk av hjemmekontor og økt ubehag ved trengsel.
Reduksjonen i reiser gir en nedgang i inntekter, men nedgangen bremses
av økt andel som reiser med enkeltbillett. Billettmiksen og effekten på
inntekter vil også påvirkes av eventuelle nye billettslag. Nye billettslag kan
bidra til å redusere bortfallet av reiser. Trafikantene er opptatt av å unngå
trengsel og er villige til å betale for å unngå trengsel på reisen.
Kort om undersøkelsen
Det car ca 1500 som svarte på undersøkelsen, hvor de ble rekruttert blant et representativt utvalg langs IC-nettet. Undersøkelsen fokuserer spesielt på:
Hvordan respondentene selv anslår at deres reisevaner vil endres som følge av utbruddet av koronaviruset, og de viktigste årsakene til en eventuell nedgang i reiseaktivitet (resultater presentert i kap. 3.1).
Hvor fleksible respondentene er med tanke på bruk av hjemmekontor og digitale møter, og i hvilken grad de ser for seg å bruke dette mer enn før (resultater presentert i kapittel 3.2).
Hvor viktig det er for trafikantene å unngå trengsel på kollektivtransport, og hvordan dette har endret seg etter koronapandemiens utbrudd
I hvilken grad trafikantene verdsetter ulike etterspørselsvridende virkemidler, slik som eksempelvis tidsdifferensierte takster

Comentários