top of page

Forvaltningsreform og kollektivtransport - Hvordan ny forvaltningsorganisering kan møte utfordringene i Hordaland framover

  • norheim1
  • 23. mai
  • 1 min lesing

Oppdatert: 26. mai



Rapport: UA-Rapport 69/2015

Forfattere: Marte Bakken Resell Hilde Solli Miriam Søgnen Haugsbø Bård Norheim

Prosjektleder: Bård Norheim

 

På oppdrag for Hordaland fylkeskommune har Urbanet Analyse gjort en utredning av hvordan en ny forvaltningsorganisering kan møte utfordringene i Hordaland fremover. I forbindelse med regjeringen Solbergs varslede kommune- og regionreform har det vært sett på to ulike tilnærminger til forvaltningsreform. Videre er ulike organiseringsmodeller for kollektiv- transport drøftet i lys av nasjonale og internasjonale erfaringer. Utredningen gir samtidig en redegjørelse for den historiske utviklingen av kollektivtransporten i Hordaland. Til slutt drøftes det hvordan Hordaland på en best mulig måte bør innrette organiseringen av kollektiv- transport basert på et sett av kvalitative kriterier


Hovedfunn

Dette notatet vurderer hvordan organisering vil kunne påvirke mulighetene for å dra utviklingen av kollektivtransporten i ønsket retning. Mer spesifikt om en ny forvaltningsstruktur kan gi byområdet bedre forutsetninger for å iverksette målrettede tiltakspakker for å nå nullvekstmålet, og hvilke konsekvenser dette kan ha for en helhetlig kollektivplanlegging i fylket for øvrig.


En hensiktsmessig utvikling vil baseres på at:

  1. Bymiljøavtalene blir langsiktige og resultatavhengige
    1. Lokale myndigheter utvikler avtaler med Skyss som samsvarer med målsettingene i bymiljøavtalene
    2. Som er resultatavhengige og på strategisk nivå

  2. 2.       En ny forvaltningsorganisering gir muligheter for mer målstyring
    1. Enten ved en bykommunal modell der Skyss bør organiseres innenfor en selskapsform, med Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune som medeiere

    2. Eller ved en regionmodell der det bør etableres en forpliktende partnerskapsavtale mellom fylket og kommunen, og/eller slå sammen administrasjonsselskap og eventuelt andre avhengig av region

Begge modellene bør stille klare resultatkrav og ha funksjonelle mål



Comments


bottom of page