Evaluering av forsøk med alternativ forvaltningsorganisering av transportsektoren
- norheim1
- 23. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 24. mai

Urbanet Analyse og Nivi Analyse 2008
Forfattere: Bård Norheim, Jørund Nilsen og Alberte Ruud
Prosjektleder: Bård Norheim
Urbanet Analyse har i samarbeid med NIVI Analyse og inno-V fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å evaluere forsøk med ny forvaltningsorganisering av transportsystemet i fire større byområder.
Det ble etablert to bykommunale forsøk i Bergen og Trondheim, og to interkommunale samarbeid på Nord-Jæren og i Kristiansand-regionen.
Forsøkene i Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren ble avsluttet etter fire år (ved utgangen av 2007), mens forsøket i Kristiansand-regionen fortsetter ytterligere to år (til utgangen av 2009).
Hensikten med forsøkene var å prøve ut om en annen forvaltningsorganisering enn den ordinære styrker muligheten for transportpolitisk måloppnåelse.
Samferdselsdepartementet ønsket å få svar på om den nye forvaltnings- organiseringen har gitt:
Bedre grunnlag for å prioritere drift av kollektivtransporten, konkretisert ved hvordan de økte tilskuddene til kollektivtransporten er finansiert.
Større muligheter til å innføre restriktive tiltak i byene, konkretisert ved hvem som har ansvaret for å fastsette satseri bomstasjonene og parkeringspolitikken i sentrum av byene.
Bedre grunnlag for satsing på miljøtiltak og sykkel, konkretisert ved hvordan en økt sykkelsatsing og/eller piggdekkavgift er organisert og finansiert.
Bedre samordning av beslutningsprosessene i byområdene, konkretisert ved hvordan nye planer i byene er forankret i politiske vedtak.
Bedre samordning av areal- og transportpolitikken, konkretisert ved den nye lokaliseringen av bolig og arbeidsplasser i regionen ut fra transportbehov og konkurranseflater mellom bil og kollektivtransport
Commenti